Hotline for døve
Formålet med hotlinen er at give døve en mulighed for i en fortrolig samtale at vende svære tanker og problemer på tegnsprog. Hvert år ringer cirka 50 døve til Danske Døves Landsforbunds hotline for døve.
Hotline for døve - samtaler på tegnsprog
Formålet med hotlinen er at give døve en mulighed for i en fortrolig samtale at vende svære tanker og problemer på tegnsprog. Hvert år ringer cirka 50 døve til Danske Døves Landsforbunds hotline for døve.
Nogen at tale med
Hotline for døve er et online samtaletilbud, hvor alle døve, der har små og store problemer, er velkomne til at ringe ind. Nogle ringer, fordi de føler sig ensomme, andre ringer, fordi de har problemer i deres familie eller med deres kæreste. Hotlinen tager imod alle opkald, uanset hvilket problem døve ringer med.
Hotlinen er bemandet af frivillige døve rådgivere, som alle er trænet og uddannet af Livslinien til at varetage samtalerne. Hotlinens frivillige rådgivere kan spørge, lytte og anerkende problemer og hjælpe med at finde ud af, hvor der er professionel hjælp at hente, hvis det er borgerens ønske. De frivillige rådgivere har selvfølgelig tavshedspligt, og man kan ringe uden at skulle oplyse sit navn.
Sådan foregår det
Hotlinen holder åbent hver mandag aften fra kl. 19-21, hvor alle døve er velkomne til at ringe. Døve kan ringe til eller chatte med de frivillige her. Klik nederst i højre hjørne på ikonet for ”Hotline for døve”. Ikonet er grønt, når hotlinen er åben. Når du har klikket på ikonet, kommer du direkte igennem til hotlinens frivillige rådgivere.
Du kan også se i videoen herunder hvordan du gør.
Kontakt
Vil du vide mere om hotlinen, så kan du kontakte projektleder Brit Holm Andersen på bha@ddl.dk.