Søg
Close this search box.
Søg
Close this search box.
Døve har også ret til onlinerådgivning – på dansk tegnsprog, naturligvis

Døve har også ret til onlinerådgivning – på dansk tegnsprog, naturligvis

Videoproduktion: Lisbeth Holten, Michael Vienø og Christoffer Askman

Hotline for døve er et telefon- og chattilbud til døve, der ønsker at tale om det, der er svært. Det kan være alt fra ensomhed over vold til sygdom og misbrug.

14. juni 2024
Cathrine Mejdal

Ingen anden dansk hotline tilbyder rådgivning og samtaler på dansk tegnsprog. Og indtil for bare fem år siden havde døve ingen steder at gå hen, hvis de havde brug for at tale med nogen. I dag findes der syv uddannede frivilligrådgivere
hos hotlinen, der sidder klar til at lytte, tale og rådgive på dansk tegnsprog.

Syv døve rådgiver på dansk tegnsprog
”Hotline for døve er bemandet af syv døve rådgivere, som alle er trænet og uddannet af Livslinien til at varetage samtalerne. Hotlinens frivillige rådgivere kan spørge, lytte og anerkende problemer og har en henvisningsliste klar til dem, der har brug for udvidet hjælp og støtte på dansk tegnsprog,” fortæller Karen Talks Olesen, der er projektleder hos Danske Døves Landsforbunds nationale afdeling.

Hun slår fast, at det arbejde, hotlinens frivillige udfører, har stor betydning for de døve, som ringer ind til hotlinen:
”Det er desværre ikke sådan, at døve uden videre kan ringe til nationale hotlines, som for eksempel BørneTelefonen, Livslinien eller Startlinjen, for ingen af de nationale hotlines kan tilbyde samtaler på dansk tegnsprog.
Så det arbejde, vores frivillige udfører, er helt uundværligt.”

Midler til to timers rådgivning om ugen
Dog er Hotlinen kun bemandet to timer ugentligt. Der er simpelthen ikke ressourcer til flere timer:

”Det er vores største ambition at få udvidet åbningstiden, så døve ikke bliver stillet i en venteposition. Døve har ret til at få hjælp på deres sprog, og det er grundlæggende forkert, at de skal vente på hjælp. Hotlinen er til for at støtte døve i de svære stunder – og når man har det svært, har man brug for en snak her og nu. Ikke i morgen eller om en uge,” fastslår Karen Talks Olesen.

Støt Hotlinen og døves muligheder for at få hjælp
Støt Hotline for døve med et engangsbeløb på 50 kroner ved at sende en SMS til 1245 med teksten ”Hotlinen”. Du kan også støtte med et valgfrit beløb via MobilePay på nummeret 18445 eller pr. bankoverførsel til Ringkjøbing Landbobank på konto nr. 7670-0002160708. Skriv teksten ”Hotlinen” i emnefeltet.

Danske Døves Landsforbund er en registreret velgørenhedsorganisation under paragraf 8A og din støtte er således skattefradragsberettiget. Du kan få fradrag for op til 18.300 kr. (2024). Send dit CPR nr. via sikker mail til ddl@ddl.dk, så vi kan orientere SKAT om din donation.

Scroll to Top