Hotlinen - samtaler på tegnsprog

#Aktuelt #Projekt

  • Om projektet
  • Projektansvarlig

Hotlinen - samtaler på tegnsprog

#Aktuelt #Projekt

Hotlinen - samtaler på tegnsprog

Om projektet

Hotlinen har åbent hver mandag fra kl. 19-21. Hotlinen er gratis og anonym og henvender sig til alle døve, der savner en at snakke med på tegnsprog om et problem eller en udfordring.

Hotlinen understøttes af www.basechat.com

Anonym rådgivning

Du ringer og chatter i et sikkert miljø, hvor ingen andre kan se, hvad I taler eller skriver om.

  • Hotlinen er anonym. Det betyder, at vi ikke kan se oplysninger på, hvem du er, når du ringer eller skriver til os.
  • Hvis du chatter, bliver samtalen slettet, når vi har afsluttet den.
  • Alle rådgivere har tavshedspligt. Selvom rådgivningen er anonym, så har rådgiverne på hotlinen afværgepligt. Det vil sige, at vi har pligt til at prøve at forhindre, hvis dit eller andres liv AKUT er i fare. Dette vil vi gøre ved at orientere politiet, som eventuelt vil kunne finde frem til oplysninger på, hvem du er.

Ofte stillede spørgsmål til hotlinen

Hvem kommer jeg til at snakke med, hvis jeg ringer til hotlinen?

Alle døve, der taler tegnsprog, er velkomne til at ringe til hotlinen. Dit opkald vil blive besvaret af én af vores frivillige rådgivere. Alle rådgivere har gennemgået et obligatorisk uddannelses- og oplæringsforløb afholdt af DDL.

Hvor lang tid varer en samtale på hotlinen?

En videosamtale på hotlinen varer cirka 45 minutter. Hvis du kun har brug for at snakke i 30 minutter eller kortere tid er det også helt ok.

Må jeg ringe flere gange til hotlinen?

Du må ringe alle de gange, du synes, du har behov for at ringe til hotlinen. Du kan dog opleve kø til hotlinen, hvis flere ringer på samme tid. Dit opkald vil blive besvaret, så snart rådgiveren er ledig.

Kan jeg snakke med den samme rådgivere flere gange?

Nej, det er desværre ikke muligt. Det er forskellige rådgivere, der er på vagt. Du kan dog, hvis du på forhånd gerne vil kende navnet på den rådgiver, der har vagt samme aften, senest kl. 14 skrive til Katrine kj@ddl.dk og få oplyst fornavnet på aftenens rådgiver.

Hvad kræver det teknisk at benytte hotlinen?

Du skal have en computer med internet og et webcam, hvis du ønsker at tale tegnsprog med rådgiveren. Derudover skal du bruge enten Crome eller Firefox som browser. Du kan ikke bruge Internet Explorer. På MAC kan du bruge Safari.

Hvad sker der, når jeg klikker på opkaldslinket på www.ddl.dk?

Du skal til en start tænke over, om du ønsker at tale på tegnsprog med vores rådgiver eller ønsker at chatte. Dernæst skal du, hvis du ønsker at tale tegnsprog, give systemet adgang til din computers kamera. Dette er meget vigtigt, da din skærm ellers vil være sort, når du kommer igennem til rådgiveren.

Projektansvarlig

Katrine Eskelund (Jylland/Fyn)

M: kj@ddl.dk
T: 29 29 52 96

Serhat Dogru (Sjælland)

M: sd@ddl.dk
T: 20 90 06 60

Dette site benytter funktionalitet, som ældre versioner af Internet Explorer ikke understøtter. Du bør derfor skifte eller opgradere din browser.
close
Søg på dette site