Sygehus Lillebælt: Vores receptionister skal tale med døve på tegnsprog

#Tilgængelighed

Sygehus Lillebælt: Vores receptionister skal tale med døve på tegnsprog

30. november 2018

Sygehus Lillebælt sender sine receptionister på tegnsprogskursus for at fremme kommunikationen mellem døve patienter og sygehuspersonalet.

Sygehus Lillebælt har for nylig udsendt en pressemeddelelse om, at de har sendt et hold receptionister på tegnsprogskursus med det formål at bedre kommunikationen mellem døve patienter, der dagligt henvender sig på en af Sygehus Lillebælts tre afdelinger i Middelfart, Vejle og Kolding.

Her lærer receptionisterne de mest basale ord og udtryk på tegnsprog, så de bedre kan hjælpe døve patienter med at navigere sig i Sygehus Lillebælts afdelinger. Receptionisternes arbejde består i at hjælpe og vejlede patienter, og derfor synes de, at det er rart at kunne kommunikere med nogle tegn og håndalfabetet:

-Det har bare en stor effekt, hvis du kommer her som døv, og du kan se, at receptionisten gerne vil hjælpe dig. Og derfor er det rart at kunne spørge om nogle helt basale ting som ”hvad hedder du?", "hvornår bliver du hentet?" – eller at fortælle dem hvilken vej, de skal gå. Det er rart at kunne, så de ikke er helt på bar bund, når de kommer ind, siger én af de fire kursister i pressemeddelelsen.

Danske Døves Landsforbund er glade for indsatsen, og håber, at Sygehus Lillebælt vil fremstå som et godt eksempel for landets øvrige sygehuse - og at sygehusene ad den vej også får gavnlig viden om behovet for at bestille tegnsprogstolk til døve, der skal i behandling.

Dette site benytter funktionalitet, som ældre versioner af Internet Explorer ikke understøtter. Du bør derfor skifte eller opgradere din browser.
close
Søg på dette site