Nyt om døve tegnsprogstolke

#Tegnsprog #Tilgængelighed #Politik #Uddannelse

2. november 2017

Den 30. og 31. oktober var der 5. og næstsidste møde i DDL's Erasmus+ projekt.

På mødet var der blandt andet fokus på udvikling af curriculum (uddannelsens indhold) og planlægning af den store afslutningskonference i Hamborg d. 25. – 26. maj 2018.

Besøg af kommissionen

På mødet i Bruxelles fik vi besøg af EU Kommissionen, fordi vi er blevet udvalgt som et af de mest lovende Erasmus+ projekter i Europa. Kommissionen mener, at vi har gode muligheder for at gøre en forskel med vores arbejde, og derfor bliver vores projekt fulgt af Kommissionen. Også Styrelsen for Forskning og uddannelse, der har ansvar for de danske ERASMUS+ projekter deltog i mødet.

Fra EUD deltog også Mark Wheatley and Romy O’Callaghan, for at drøfte samarbejde i forbindelse med konferencen, samt hvordan EUD kan bakke op om projektet.

Hvad får vi i Danmark ud af projektet?

DDL har taget initiativ til projektet, fordi vi her i Danmark endnu ikke har en formel uddannelse af døve tegnsprogstolke. DDL starter nu arbejdet med at få beskrevet, hvad en døvetolkeuddannelse i Danmark kunne bestå af, og hvad en døv tegnsprogstolk skal kunne. Det gør vi med udgangspunkt i projektets fælles anbefaling til et curriculum.

Næste skridt bliver at få beskrevet et forslag til, hvordan de døve tegnsprogstolke, der har gennemført DDL’s moduluddannelse, (evt. ved at supplere deres nuværende uddannelse med moduler fra UCC’s åben uddannelse) kan opnå en uddannelse på lige fod med hørende tegnsprogstolke.

Fakta om Erasmus+

Der er fem partnere i projektet:

  • Danske Døves Landsforbund - har det overordnede ansvar for projektet
  • Hamburg Universitet
  • EFSLI (Det europæiske forum for tegnsprogstolke)
  • HUMAK (tegnsprogstolkeuddannelsen i Finland)
  • IPC uddannelsesinstitution i Portugal, hvor man uddanner døve tolke.

Projektet har til formål at fremme døvetolkning i Europa – herunder især at arbejde for at døve kan få en kompetencegivende uddannelse på lige fod med hørende tegnsprogstolke. Som et led i projektet udvikler vi blandt andet et forslag til curriculum for en døvetolkeuddannelse, der skal kunne bruges i hele Europa.

Dette site benytter funktionalitet, som ældre versioner af Internet Explorer ikke understøtter. Du bør derfor skifte eller opgradere din browser.
close
Søg på dette site